dijous, 15 de novembre del 2012

FARIÑAS (SALVADOR FARIÑAS LÓPEZ)

(EN REVISIÓ)

Autor: signat FARIÑAS
           (possiblement FARIÑAS i López, Salvador (Barcelona, 1901  o 1911? - 1981 o 1991?).
Signat FARIÑAS (angle inferior esquerre)
Llegenda:
Datació:
Mesures: 19 x 21,5 cm.
Tècnica: Tempera.
Personatge: NP
Publicació:
Ref: rsm 277-005


(postal, litografia)
(per cortesia d'un bon amic que vol restar en l'anonimat)

Autor: 
signat FARIÑAS
           (possiblement FARIÑAS i López, Salvador (Barcelona, 1901  o 1911? - 1981 o 1991?).
Signat FARIÑAS (angle inferior esquerre)
Llegenda:
Datació:
Mesures: 14,2 x 22,9 cm.
Tècnica: Tempera.
Personatge: NP
Publicació: Il·lustració per a postal
Ref: rsm 278-006




BIBLIOGRAFIA:

- García Padrino, Jaime. FORMAS Y COLORES: LA ILUSTRACIÓN INFANTIL EN ESPAÑA. Pg: 196 I 211. Coleccion Arcadia 6. Universidad de Castilla-La Mancha, Cuenca, 2004.

- Cuadrado, Jesús. ATLAS ESPAÑOL DE LA CULTURA POPULAR. DE LA HISTORIETA Y SU USO. 1873-2000. TOMO I. "FARIÑAS", pg. 450. Ediciones Sinsentido. Madrid, 2000.

- Cuadrado, Jesús. DICCIONARIO DE USO DE LA HISTORIETA ESPAÑOLA (1873-1996). "
FARIÑAS", pg. 272. Compañía Literaria. Madrid, 1997.

- CIEN AÑOS DE PINTURA EN ESPAÑA Y PORTUGAL (1830-1930), tomo 2,  "FARIÑAS LÓPEZ, Salvador", pg. 367. Ediciones Antiquaria SA. Madrid, 1988,

- March i Reñé, Martí dir. DICCIONARIO "RÀFOLS" DE ARTISTAS CONTEMPORÁNEOS DE CATALUNYA Y BALEARES. VOLUM 2 "FARIÑAS LÓPEZ, SALVADOR", pg. 18. Diccionario Ràfols. Barcelona, 1985. 

- Ráfols, J. dir. DICCIONARIO "RÀFOLS" DE ARTISTAS DE CATALUNYA, BALEARES Y VALENCIA. VOLUM II "FARIÑAS LÓPEZ, SALVADOR", pg. 400. Edicions Catalanes y La gran Enciclopedia Vasca. Barcelona - Bilbao, 1980.

13 comentaris:

Galderich ha dit...

Aquest si que no és del meu gust. Massa realisme i massa aninotat...

ropto ha dit...

Cal tenir en compte que eren professionals i feien el que els hi demanaven, Ves a saber que hauríen dibuixat pel seu gust.

Jo, com ja he dit altres vegades, tinc una especial predilecció per aquests esforçats dibuixants que passaran desapercebuts i que varen fer una tasca immensa en el seu ofici: decoratiu, llibres infantils, ... el que fos.

SAlut.

Santi Barjau ha dit...

Hola, el dibuixant i escenògraf Salvador Fariñas va morir a Barcelona el 1991, a l'edat de vuitanta anys. Per tant devia néixer el 1911 (aquesta data a més és coherent amb la seva amistat i vivències paral·leles amb Josep Bartolí, nascut el 1910).

ropto ha dit...

Santi Barjau,

Molt agraït per la seva informació.

SALUT. R.

Farinyes.net ha dit...

Hola,

Salvador Fariñas López va néixer el 22 de desembre del 1910. Sóc nét del seu germà Eduard, fill d'un primer matrimoni del seu pare, i he fet un estudi genealògic familiar. Tinc la seva partida de naixement.

Salutacions

Ignasi Farinyes Gasalla

rsm ha dit...

Hola Farinyes.net.

Disculpi per la resposta tan endarrerida, però fins avui no me n'havia adonat del seu missatge.

He fet la correcció corresponent, però podria confirmar-me el lloc de neixement?

Novament gràcies. Cordialment, Ramon

Farinyes.net ha dit...

Va néixer al carrer Sant Pere Mitjà, 69 de Barcelona. Va morir el 18 de desembre de 1991, també a Barcelona.

rsm ha dit...

Farinyes.net.

Dades corregides. MOLTES GRÀCIES !!!!

Irene ha dit...

Hola, bon dia. He buscat una adreça de correu per escriure directament a l'autor de l'article, però, no trobant-la, us faré la consulta ací als comentaris.

Em dic Irene i porte Estudios Carrollianos, un blog molt modest sobre la vida i l'obra de Lewis Carroll. Comente i ressenye els il·lustradors que han treballat en algun dels llibres de Carroll, i estic escrivint un article sobre l'edició d'Alícia al País de les Meravelles de 1989 (probablement més antiga), il·lustrada per Salvador Fariñas. No és molt el que he trobat sobre aquest il·lustrador, i voldria demanar-vos si us sembla bé que cite aquest article com a font d'informació. El perfil de Farinyes.net, que hi ha als comentaris, malauradament ja no existeix.

Salutacions,

Irene Martínez

ropto ha dit...

Bon dia Irene.

Moltes gràcies per la seva visita i disculpes per no respondre abans.

Per descomptat pot fer referència si creu que li pot ser útil, però em sembla que serà una apotació ben pobre.

Malauradament hi ha una tasca ingent d'investigació per tants i tants dibuixants que quedaran oblidats i per tant tota aportació que es faci és poca.

Aprofito la ocasió perquè un cop s'editi el seu article m'avisi, si us plau, per poder llegir-lo.

Salutacions ben cordials.
Ramon

Irene ha dit...

Hola, bon dia, Ramon. Li passe l'enllaç de l'article sobre Farinyes que vaig publicar al meu blog.

https://estudioscarrolianos.blogspot.com/2023/06/salvador-farinas-1911-1991.html

Tinga en compte, però, que no he "descobert" res sobre ell que no haja llegit en aquest blog, i altres als que faig referència. El meu propòsit era fer-ne una breu semblança biogràfica i professional abans de centrar-me en el llibre il·lustrat de la ressenya, i estic molt agraïda al seu blog i a altres comentaristes per la informació que han compartit.

He tractat de ser veraç i respectuosa al màxim amb les fonts d'informació; tanmateix, si trobés cap error o omissió, li pregue que me'l comunique de seguida per poder corregir-lo.

Salutacions,

Irene

ropto ha dit...

Hola Irene.

Ja he llegit l'entrada al teu blog. Només puc fer-te arribar el meu agraïment i felicitacions per tota la informació aportada. Aquests artistes han estat oblidats i a vegades menyspreats, i d'aquí el seu poc coneixement.

D'en Fariñas se sap poc i tot el que es pugui anar aportant suma i d'aquesta manera els hi retornem el respecte i reconeixement que es mereixen.

Hi ha molta feina a fer i d'aquí que la teva aportació sigui tan important. Per la meva banda ja he inclós l'enllaç del teu blog al meu blog.

Afegir que en les notes pendents d'actualitzar he trobat que en el diccionari Ràfols de 1979, volum II, pg. 400, hi ha una referència a Fariñas on el descriu com un pintor nascut a Barcelona el 1901 i com a deixeble de Josep Bartolí. Decorà teatres a España i Sudamèrica. I hi afegeix que es va establir a París on exposà nombrosos retrats.

Tenia pendent afegir aquesta entrada, però com deia hi ha molta feina pendent.

Seguim en contacte.
Bon vespre.
Ramon

Irene ha dit...

Hola, Ramon, bona vesprada.

No és necessari que m'agraeixis res per una aportació tan pobra. Encara que, per la intenció del meu blog, sempre em centre en les il·lustracions d'Alicia (o, molt més rarament, de les altres obres de Carroll) que van fer aquests dibuixants de la preguerra i la postguerra, em semblaria summament injust no recordar-los per la totalitat de la seva carrera. Jo mateixa estic aprenent molt sobre il·lustració gràcies a aquests artistes tan oblidats, i el menys que puc fer és reconèixer el seu treball, encara que sigui rebanyant dades de tot arreu.

Moltes gràcies per enllaçar el meu blog en el teu. No podria haver escrit aquesta entrada sense la informació que he trobat en aquest.

Estic a la teva disposició per al que pugui aportar, per poc que sigui.

Salutacions,